- Kulissit vai maailma, rooli vai henkilö, kirjoittajana Tommi Brander, https://ropeblogi.wordpress.com/2022/01/29/kulissit-vai-maailma-rooli-vai-henkilo/, kertoo kahdesta erilaisesta tavasta hahmottaa pelivalmisteluita.
- Employing tabletop role-playing games (TRPGs) in social communication support measures for children and youth with autism spectrum disorder (ASD) in Japan: a hands-on report on the use of leisure activities, kirjoittajana 加藤 浩平 (Katō Kōhei), https://jarps.net/journal/article/view/3, käsittelee otsikon mukaista aihettaa ja tarjoaa tilastollisia testejä, ilman tarkistusryhmää tai etukäteen esitettyjä päätöksiä kokeilujen pituudesta, päätelmiensä tueksi.
- Vanhan liiton pelaamista: sotapeli vai ongelmanratkaisua, kirjoittajana Tommi Brander, https://ropeblogi.wordpress.com/2022/01/29/vanhan-liiton-pelaamista-sotapeli-tai-ongelmanratkaisua/, erottelee kaksi eri tyylisuuntaa OSR:n sisältä.
- Kvad som metode for undervisning i skolen, kirjoittajana Karl Otto Kristoffersen, https://www.karlottokristoffersen.com/post/kvad-som-metode-for-undervisning-i-skolen, kertoo norjan ja historian opettamisesta Kvad-viikinkipelin avulla lukiossa.
- Wickies, kirjoittajana Petri Leinonen, https://roolipeliloki.com/2022/02/01/wickies/, kertoo samannimisen pelin toiminnasta ja asettaa sen paikalleen pelisuunnitteluperinteessään.
- The use of the role-playing technique STARS in formal didactic contexts, kirjoittajana Katrin Geneuss, https://ijrp.subcultures.nl/wp-content/uploads/2021/12/IJRP-11-The-Use-of-the-Role-playing-Technique-STARS-in-Formal-Didactic-Contexts-Katrin-Geneuss.pdf, on varsin kattava ja asiallinen menetelmä elopelien käyttöön saksalaisissa kouluissa.
- Thinking about game design – part 4: alternative game element classifications, kirjoittajana Janne Kemppi, https://jannekemppi.wordpress.com/2016/08/26/test/, käsittelee kaksi vaihtoehtoista luokitusta pelien eri osasille.
- A small rant about investigation in RPGs, kirjoittajana Sean McCoy, https://www.failuretolerated.com/a-small-rant-about-investigation-in-rpgs, tarjoaa työkalun tutkimusroolipelin pelaamiseen.
- Every single strike I have advantage, kirjoittajana Sandra Snan, https://idiomdrottning.org/advantage, kertoo miksi hän suosii Luolien ja lohikäärmeiden viidennen laitoksen etusääntöä muuttujien, Fate-pelin kohtalopisteiden tai kuvailusta saatavan vaihtelevan edun sijaan.
- Miksi on tärkeää ymmärtää aistimisen olevan hahmokohtaista?, kirjoittajana Kartago, https://ropeblogi.wordpress.com/2022/02/03/miksi-on-tarkeaa-ymmartaa-aistimisen-olevan-hahmokohtaista/, kertoo ihmisten aistien toiminnasta ja soveltaa tätä pelinjohtamiseen. Vanhan liiton sotapelaamista ei esitetä kaikin osin oikeassa valossa.
- RPG theorizing by designers and players, kirjoittajana Evan Torner ja kappale kirjassa Roleplaying game studies: transmedia foundations, esijulkaisu https://nitessine.wordpress.com/2019/06/17/free-stuff-chapters-from-role-playing-game-studies-transmedia-foundations/, tiivistää pinnallisesti keskeisiä roolipelaajien itsensä käymiä teoreettisia väittelyitä, keskusteluja ja malleja.
- Lærer å bruke dataspill i undervisningen, https://www.nrk.no/video/laerer-aa-bruke-dataspill-i-undervisningen_b310b3dd-7e04-4664-869b-e4ea6e8c4314, kertoo miten Stavangerin yliopisto pyrkii ottamaan tietokonepelaamisen osaksi kouluopetusta.
- Raising questions about raising the dead, kirjoittajana James Maliszewski, https://grognardia.blogspot.com/2022/02/raising-questions-about-raising-dead.html, vertailee henkiinherätystä Luolissa ja lohikäärmeissä ja toisaalta Terälehti-istuimen valtakunnassa (engl. Empire of the petal throne) ja pohtii, millä ehdoilla arvostaa henkiinherätystä ja millä ei.