- “I never asked for this”: Reinforcing social-emotional skills through video game interactions av Nicolas Boucht oppsummerer en artikkel om store kommersielle dataspill som inneholder sosioemosjonelle valg og spillernes forhold til disse. https://www.tuni.fi/playlab/i-never-asked-for-this-reinforcing-social-emotional-skills-through-video-game-interactions/
- New simulationism av Sam Sorensen er et manifest om at spillverdenen og dens indre logikk bør bestemme hva som skjer i spillet; det er en skarpere version av GDS, men i GNS-modellen ligger den på teknikknivå. https://headofthegoat.itch.io/new-simulationism
- Thanks a lot, Tolkien: Stereotypes and identity construction in CRPG’s av Satu Prykäri oppsummerer en artikkel om hvordan art, kjønn og sosial klasse er sett på i noen moderne dataspill. https://www.tuni.fi/playlab/thanks-a-lot-tolkien-stereotypes-and-identity-construction-in-crpgs/
- The self-balancing mathematics of D&D av Sandra Snan forklares hvorfor det er enklere å la spillerne bestemme hvor farlige ting de vil møte enn bestemme det som spill-leder. http://The self-balancing mathematics of D&D
- Why are most published games so bad? av Ron Edwards and Maciej diskuterer hvorfor narrative spill er ikke et nyttig begrep, finansiell logikk bak rollespillspublisering i fire faser og ettervirkninger av disse, og hvorfor innlevelse (immersion) er heller ikke et nyttig begrep. https://www.youtube.com/watch?v=AjC5GnjMk2o
- Socializing, exploring or perhaps challenging oneself – different motivations of play av Karoliina Kotilainen oppsummerer en artikkel som har kategorisert motivasjoner for å spille dataspill. https://www.tuni.fi/playlab/socializing-exploring-or-perhaps-challenging-oneself-different-motivations-of-play/
- The people: A serious role-playing game designed to address a humanitarian crisis av Weronika Szatkowska beskriver et brettspill om flyktninger i nød mellom Belarus og Polen. https://journals.uu.se/IJRP/article/view/352