- Intrinsic-diegetic design av Chris McDowall talar om diegetiska (eller ej) och intrinsiska kontra ekstrinsiska belöningar. https://www.bastionland.com/2020/06/intrinsic-diegetic-design.html
- Business wargames: early complex text games beskriver gamle företagsekonomispel spelade med hjälp av datorer. https://if50.substack.com/p/business-wargames?s=r
- Kauhusta ja kauhupeleistä – 0TA#5 av Ville Takanen, Christopher Stratton Smith och Petri Leinonen pratar om struktur i skräckrollspel och säkerhetsregler. https://www.youtube.com/watch?v=zFBbf2ROEDI
- The problem with talking about D&D av Matthew Colville observerar att olika grupper spelar Drakar och grottor på olika sätt och föreslår at vi kan klassifisera sätten. https://www.youtube.com/watch?v=26KFrW0XNHE
- Fantasies of race and place: white nationalist and alt-right undercurrents in fantasy roleplaying games av Mark Hines diskuterer kolonialism i Tomb of annihilation och Drakar och grottor generellt. Texten ser också på vit nationalism. https://uknowledge.uky.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1168&context=english_etds