Johdatellen vaativaan pelaamiseen

Miten lähestyä pelaamista, joka vaatii esitietoja tai monimutkaisten kokonaisuuksien hallintaa? Ajatus koskee niin historiallista peliä (jossa on tavoitteena saada historia enemmän tai vähemmän kohdalleen), Gloranthan kaltaista yksityiskohtaista ja erikoista maailmaa kuin haastavaa sääntöjärjestelmääkin.

Yksi vaihtoehto on opiskella ja sisäistää ja pelata vasta sen jälkeen. Perinteisesti nimenomaan pelinjohtajan vastuulla on ollut opintyö ja pelaajien rooli on olla mukana siinä määrin kuin sattuu kiinnostamaan. Tämä on työlästä ja epätasa-arvoista.

Tällä hetkellä enemmän viehättää ajatus, että peliryhmä kokonaisuudessaan ottaa maailman tai säännöt haltuun pelin kuluessa. Kukin saa toki valmistautua etukäteen niin hyvin kuin haluaa ja se on jopa toivottavaa, mutta kenenkään ei oleteta sitä tekevän.

Aloitus

Jos pelin säännöt sopivat tähän, voi niitä lähestyä pala kerrallaan. Nojaa ensin perustavaan noppailusäännöstöön ja sitten vähitellen ottaa lisähärveleitä mukaan. Tai sitten aloittaa valmishahmoilla tai rajoitetusta tilanteesta, joka myös rajoittaa hahmovaihtoehdot pienempään määrään.

Samoin pelimaailman kanssa voi ensin rajoittua pienempään osaan maailmaa ja laajentaa sitten vähätellen.

Virheitä sattuu

Virheen tapahtuessa ryhmä voi päättää, korjataanko asia jälkikäteen (en suosittele), hyväksytäänkö väärä tulkinta oikeaksi tässä pelissä, vai tulkitaanko tulevaisuudessa oikeammin. Tästä voi jutella vähän etukäteenkin.

Uudet pelaajat

Kun heittää sisään uutta pelaajaa, rohkeasti hahmovaihtoehdot rajatummaksi. Pelaaja pelaamaan nuorta hahmoa, muukaiaista tai eristyksissä elänyttä, ja sitten mekaanisesti vähän suoraviivaisempaa. Äkkiähän sitä tekee myöhemmin uuden hahmon.

Tavoitteena oppiminen

Samoin kuin muussakin elämässä, oppimiseen tähtäävä asenne on avainasemassa. Kaikki ovat oppimassa yhdessä ja kysymässä ja vastaamassa. Pidän tätä muutenkin hedelmällisenä lähestymistapana pelaamiseen, mutta tällaisessa asetelmassa, jossa halutaan syventyä haastavaan säännöstöön tai maailmaan, on se erityisen oleellista.

Tuotokset

Oppimisprosessin yhteydessä voi olla hyödyllistä perustaa jonkinmoinen arkisto linkkejä, johtopäätöksiä ja tulkintoja varten. Toki suullinenkin perinne kantaa pitkälle. Ehkäpä tuotokset voisi peräti jakaa tärkeysjärjestykseen: ydin, joka kaikkien olisi syytä tietää; hyvä tietää, mutta ilmankin voi osallistua; ja viimeisenä syventävä tietous.

Johdatellen vaativaan pelaamiseen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.