Mihin seuraavaksi roolipelaamisessa?

Olen nyt peluuttanut useamman vuoden pääasiassa nyky-D&D:tä hiekkalaatikkona. Pari kertapeliä vanhan liiton pelaamista ja Palavaa pyörää väliin, kun tilaisuus on tullut, toki, mutta aika selvä suuntaus on ollut. Syykin tähän on selvä: pelaajien löytäminen on helppoa, mille laittaa arvoa, kun on muuttanut pari kertaa maasta toiseen ja vähintääkin maansisäinen muutto vaikuttaa todennäköiseltä lähivuosina.

Homma menee melko rutiinilla, mikä aiheuttaa kyllästymistä. Kyllähän sitä aina kaikkea uutta näkee, kuten uusia hahmoluokkia ja yhdistelmiä näistä toiminnassa, ja nyttemmin korkean tason (6+) hahmoja toiminnassa.

Pelimaailmakin on pysynyt samana jo vuosia. Siellä on muutama mahdollisen maailmanlopun seikkailu, mutta eipä ole mikään vielä kytkeytynyt päälle siihen malliin. Maailma on iloinen sekasotku kaikkea D&D- ja fantasiasisältöä, mikä tekee sen kevyeksi ja helpoksi pelinjohtaa, mutta siihenkin olen alkanut jo kypsyä.

Paljonko uutta?

Hahmotan tilanteen niin, että pelaamisessa on neljä ulottuvuutta, joita voi säätää: pelitapa, säännöstö, pelimaailma tai kampanjatilanne. Tavoitteena olisi säätää vähintään yhtä, mutta luultavasti kahta tai jopa kolmea, piirrettä.

Alla käyn ulottuvuuksia läpi. Amber on niistä hieman oma asiansa, mutta muista voi yhdistellä erilaisia pelejä.

Pelitapa

Pidän haastevetoisesta hiekkalaatikkopelaamisesta ja olen tyytyväinen siihen. Voihan jotain muutakin pelata, ainakin jos löytyy porukka, joka haluaa siihen keskittyä.

Säännöstö

Näen kaksi vaihtoehtoa; sitä voi joko keskittyä uuteen piirteeseen tunnetusta säännöstöstä, omaksua uuden säännöstön, yrittää hoksata hankalan pelin joka on jäänyt kaivelemaan, tai sitten alkaa ottamaan jo tunnetun säännöstön omakseen.

Nyky-D&D

Peruspeli alkaa olla nähty, kuten mainittu. Yksi vaihtoehto on ottaa peli ja alkaa ihan rehellisesti alkaa säätämään sitä mieleisekseen ja alkaa ottamaan sitä omakseen. Toinen vaihtoehto on tutustua linna- ja valtakuntatason pelaamiseen; tähän olisi nykyisessäkin maailmassa ja tilanteessa mahdollisuuksia.

Pelin omaksi ottaminen tarkoittaisi:

  • Hahmot kiinnitetään pelimaailmaan tiiviisti. Jokin bardikoulu tarkoittaa ihan oikeaa koulua; jos haluat sen erikoisvoimat, liity ja opi. Vastaavasti erikoisvoimat pitää oppia jostain tai joltakin, pyhimysten jumalsuhteet otetaan vakavasti, velhojen loitsut samoin. Vastaavasti pelattavia lajeja ja luokkia (ja muita vaihtoehtoja) rajoitetaan maailmaan sopivasti.
  • Hahmonkehitys eläväisemmäksi, hahmoluokat ja erikoisvoimat joustavammaksi, ominaisuudet ja kestopisteet samoin. Tämän voi toteuttaa monella tavoin: uudelleenkoulutus, haavat, gestalt-hahmokehitys tai muu jännittävämpi moniluokkaisuus, mörköjen pelaaminen.
  • Pelifiktio otetaan tosissaan. Aiotko ampua lähitaisteluun? Se on vaikeaa tai saattaa osua kavereihin. Otetaan pelko, hämmennys ja tunnelinäkö taisteluissa huomioon. Loitsujen toiminnassa otetaan metafysiikka huomioon ja sitä rakennetaan sitä mukaa, kuin pelissä tulee vastaan.

Vanhan liiton pelaaminen

Tähän voisi käyttää olemassaolevaa säännöstöä tai kotikutoista. Tavoitteena olisi pitempiaikainen kampanjapelaaminen melko vakaalla säännöstöllä. Alkutottumisen jälkeen tämä siirtyisi sitten pelifiktion tosissaan ottamiseen samaan malliin kuin nyky-D&D:n kanssa.

Burning wheel

Säännöt ovat jo pääosin hallussa. Haluaisin panostaa johonkin toistaksi hämärämmäksi jääneeseen osaan peliä: kantomatkataistelu ja velhous olisi hyvä nähdä täysillä pelattuina.

Amber

Haastava peli, jota en edellisellä yrityksellä saanut kunnolla haltuun. Ensin valtaistuinpeli asioiden hanskaamiseksi, sitten jotain pitempikestoista, kenties edellisestä jatkaen. Vaatisi ryhmän, joka olisi halukasta pelaaja-vastaan-pelaaja -henkiseen toimintaan, mutta kuitenkin perhesiteiden vallitessa.

Jokin muu peli

Tässä mietin perinteisiä pelejä, erikoisempaa vanhan liiton peliä tai jotain muuta kiinnostavaa tapausta: Esimerkiksi Ars magica, Torchbearer, Roolimestari, Miseries and misfortunes, Troika, Stars without number, Traveller, Runequest, Zweihänder tai Warhammer fantasy, mitä näitä nyt on.

Tavoitteena olisi ensin oppia peli sujuvahkoksi ja sen jälkeen ottaa se omaksi, kuten yllä.

Pelimaailma

Nykyisessäkin maailmassa voi jatkaa; sille on kertynyt historiaa ja siellä on tapahtunut kaikenlaista, joten kyllähän sen hylkääminen harmittaisi ja siellä on paljon mahdollisuuksia. Hintana on sitten purkkafantasia.

Historiallisehkoa peliä

Erityisesti kiinnostaisi rautakautinen Suomi tai viikingit, mutta kyllähän jokin muukin sopisi. Pienen mittakaavan yhteisöt vetoavat kuitenkin enemmän kuin tiheä asutus ja suurkaupungit. Joko tiukasti historiallinen asetelma tai sitten taikuutta ja myyttejä aikalaisten ymmärrystä mukaillen, tai jotain näiden väliltä.

Satufantasiaa

H. C. Andersen, Sakari Topelius, Grimmit, Disney-sadut, Dunsany, Asbjørnsen ja Moe, Askeladden, Tale of tales, jne. Kaukaisempina pikkuponit, Hoppeli ja muumit. Pieniä kuningaskuntia, mielivaltaista taikuutta, joskus voittoon hyvyydellä, joskus oveluudella. Ja joskus käy huonosti. Kristinuskon määrä vaihtelee tarinoissa ja siinä voisi mennä suuntaan tahi toiseen.

Synkkä ja räsyinen tulevaisuus

Inspiraatioina olisivat esimerkiksi kyberpunk, Alien(s), Starcraft (poislukien protossit) ja Terminaattori. En ole altistunut kovinkaan paljon tieteisfiktiolle, kaiken kaikkiaan. Kyberpunk suurkaupungeissa, avaruusmatkailu valoa nopeammin on kallista mutta mahdollista, avaruudessa on mörköjä muttei kuminaamariufoja. Tee-se-itse -avaruusaluksia, tai ainakin runsaasti säädettyjä.

Jokin erikoinen valmismaailma

Glorantha ja Zelaznyn Amber olisivat ilmiselvimmät vaihtoehdot. Ehkä Tékumel; en ole siihen perehtynyt. Jännittävää metafysiikka tai erikoisia yhteisörakenteita tai molempia, mieluiten.

Kampanjarakenne

Hyvään pelimaailmaan mahtuu kaikenlaista, mutta jostakin kannattaa aloittaa. Näköjään yhteisöihin keskittyvä pelaaminen on kiinnostavaa.

Seikkailijoita hiekkalaatikossa

Hyvä perusrunko, sopii kertapeleihin ja pitempään pelaamiseen, mahdollistaa sujuvan siirtymisen johonkin muuhun. Joustava läsnäolijoiden suhteen. Jos hiekkalaatikon tekee sitä silmällä pitäen, saattaa sallia useamman pelinjohtajan.

Seikkaileminen voi olla myös kaupankäyntiä.

Kyläpeli

Otetaan pienehkö kylä. Valitaan siellä sattuva tapahtuma, joka vaikuttaa jännältä. Tehdään pelattavat hahmot yksityiskohtaisemmin jos niitä ei vielä ole valmiina; lyhyt peli, tilanne ratkaistaan, sitten seuraava. Hyvin joustava osallistumisen suhteen.

Velhojen torni

Sama asetelma kuin Ars magicassa: kasa velhoja liittolaisineen ja palvelusväen kanssa velhoilee tornissa. Mahdollistaa draamapelaamisen, seikkailupelaamisen, metafyysismaagisen tutkimuspelin. Ei, useita tai kiertäviä pelinjohtajia, tai sitten perinteinen ratkaisu. Vaatii kuitenkin kaartin vakio-osallistujia ja tutkimuksen suhteen kenties tekemistä aktiivisen pelin ulkopuolella, ainakin vakiokaartilta.

Kirjoittelin tästä aiemminkin.

Haaksirikko

Kenties sananmukaisesti, kenties avaruussiirtolaisia, mutta joka tapauksessa rajoitettu määrä väkeä rajoitetuilla voimavaroilla villissä ympäristössä. Katsotaan, pärjäävätkö.

Kaupunkia tai linnaa perustamassa

Lähemmäs yhdistelmä velhotornista ja kyläpelistä. Jotkut ovat perustamassa kaupunkia, ja sitten yritetään saada paikka toimimaan, diplomaattiset suhteet käyntiin, katsotaan etteivät vaarat tuhoa asioita.

Mihin seuraavaksi roolipelaamisessa?

4 kommenttia artikkeliin ”Mihin seuraavaksi roolipelaamisessa?

  1. Itseltä vahva suositus tarinallisempiin peleihin. Juonet kulkee nopeammin ja ehtii tehdä kaikenlaista siistiä. Ja jos Glorantha kiinnostaa, on näiden yhdistelmä luonnollisesti HeroQuest Glorantha!
    Härskisti voisin nostaa tässä oman blogini Worlds of QuestWorlds (https://worldsofqw.wordpress.com/), jossa yritän auttaa tuon HeroQuest/QuestWorlds -järjestelmän sisäänajamista. Ja Gloranthaa käsitellään suomeksi podcastissä Dayzatarin tähtien alla (https://anchor.fm/dayzatar). Ja onpa siellä oma jakso HeroQuest Gloranthallekin.

    Tykkää

    1. Kiitos kommentista. Tuo Questworlds taitaa olla samaa jatkumoa kuin Hero wars, Heroquest ja mikähän se sitä pykälän uudempi lienee. Täytyy sanoa, että pidän oletuksena enemmän haastepelaamisesta kuin noista, mutta saa nyt nähdä, mihin sitä päätyy.

      Podcast pitää muistaa, jos Glorantha tulee valituksi.

      Tykkää

  2. […] Mihin seuraavaksi roolipelaamisessa: Tommi Brander ruotii kiinnostavassa blogauksessaan sitä, mihin hän voisi siirtyä pitkäikäisen D&D-kampanjansa jälkeen. Hän erottelee pelaamisen vaihtoehtoja neljän eri ulottuvuuden avulla, joka ovat pelitapa (pelaamisen ydinajatus tai ”luova agenda” erään roolipeliterminologian mukaan), säännöstö (mitä peliä), pelimaailma (historiaa, fantasiaa, scifiä, jne.) ja kampanjatilanne (seikkailijat tietyllä alueella, yhteisön toiminta, löytöretkeily, jne.). […]

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.