Tarinankaari

Miten saa varmistettua, että roolipeli noudattaa tiettyä tarinankaarta?

Tarinankaari

Tarkoitan tarinankaarella sitä, että pelin loputtua syntynyttä tarinaa voi verrata toiseen tarinaan ja havaita, että ne noudattavat samanlaista kuviota, vaikka yksityiskohdat eroaisivatkin.

Alku-keskikohta-loppu -tyylinen jaottelu on liian karkea, sillä sen voi nähdä oleellisesti missä tahansa tarinassa, joten se ei ole hyödyllinen tähän tarkoitukseen.

  • Sankari kohtaa tilanteen, jossa pääsee näyttämään voimansa. Sen jälkeen hän kohtaa roiston, joka jollakin tavalla toisintaa tai heijastaa jotain kipupistettä sankarin elämässä. Sankari jää tappiolle. Lopulta hän kuitenkin onnistuu käsittelemään vaikeaa asiaa ja sitä myöten voittaa myös roiston.
  • Sankari joutuu mukaan seikkailuun, joka johtuu muiden pahuudesta. Johtuen sattumasta tai huonosta onnesta, tai koska hän ei ole paikalla, jokin tilanne muuttuu vakavaksi. Sankari yrittää ratkaista tilanteen ja voittaa useita yksittäisiä tapauksia, mutta huono onni, ylivoima tai ovelat ansat saavat hänet huonoon tilanteeseen. Lopulta hän kuitenkin selviää ja kaataa pahuuden yhdistelmällä taitojaan ja luonteensa lujuutta.

Joku saattaa haluta pelata roolipeliä niin, että se toisintaa tietyn tarinankaaren suurella varmuudella. Miten se käy?

Kuinka varmistaa tietty kaari tarinalle

Menetelmät alkavat karkeimmasta.

  1. Kaaren voi kirjoittaa sisään peliin. Fastaval-peleissä ja muissa ns. freeform-peleissä tätä näkee välillä. (Nimi ilmeisesti viittaa siihen, että suunnittelijalla on täysi vapaus pelin muodon suhteen. Välillä se tarkoittaa, että pelaajalla ei ole mitään vapauttaa minkään suhteen.) Pelin tavoitteena on tuottaa tietty kokemus ja joskus hyvä keino tähän on poistaa kaikki toimintavapaus ja satunnaisuus pelistä. Äärimmäinen esimerkki on Fredrik Åkerlindin Matka, joka löytyy oleellisilta osiltaan täältä: http://www.nordicrpg.fi/julkaisut/unelma-keltaisesta-kuninkaasta/ . (Ahdistava ja taitaapa sisältää seksuaalista väkivaltaa.) Peli koostuu sarjasta kohtauksia ja yksinpuheluita. Toki vähemmän pakotettuja esimerkkejä löytyy myös.
  2. Perinteinen peli, ratakiskottava pelinjohtaja. Jos joku käyttää valtaa ja pakottaa tarinan kaarelle, niin kyllähän se kaari siihen ilmestyy.
  3. Lyhyt perinteinen peli, jossa on vahva alkuasetelma. Jos pelissä on kolmiodraama ja väkivaltaiset hahmot, niin on hyvin todennäköistä, että veriooppera seuraa.
  4. Säännöt, jotka ajavat peliä vahvasti tietylle kaarelle, mutta eivät täsmennä tiettyjä kohtauksia. Klassisia Forge-pelejä löytyy runsaasti: Kätyrin osa, Vuoren velho, Zombeja ovella, ja vähemmän muinaisena esimerkiksi Fiasko. Näissä on yleensä voimavaroja tai laskuri tai vastaava rakenne, joka ajaa peliä tiettyyn huipentumaan tietynlaisten vaiheiden kautta.
  5. Yhteinen sopimus. Jos peli on kerronnallinen ja kaikki pelaajat haluavat saada tietynlaisen tarinan aikaan, niin luultavasti siinä onnistutaan. Tämän voi tehdä joko vapaamuotoisesti eli käyttämättä juurikaan aukikirjoitettu sääntöjä, varsinkaan mekaanisia, tai sitten sääntöihin kirjoitetulla tavalla. Ensimmäinen voi tapahtua esimerkiksi keskustelupalstapeleissä, toinen esimerkiksi Parhaaseen katseluaikaan -pelillä. Uudempiakin löytyy, mutta ei taida suomenkielisiä juurikaan olla. Chuubo’s marvellous wish granting engine lienee käytettävissä tähän, esimerkiksi.

Yleisemmällä tasolla

Roolipelissä on useita voimia, jotka vievät peliä eri suuntiin. Nämä voisi jaotella vaikkapa sääntöihin, asetelmaan, pelaajiin ja perinteisen pelin tapauksessa pelinjohtaja kannattaa käsitellä erillään. Jos nämä kaikki voimat pyrkivät varmistamaan tietyn tarinankaaren, se luultavasti tapahtuu. Jos jotkut niistä toimivat satunnaisesti tai kaarta vastaan, pitää muiden tavalla tai toisella kumota häiriötekijät, jos tietty tarinankaari on tavoitteena.

Tarinankaari

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.